Landal GreenParks brengt vakantietrends in kaart

10 juli 2018

• Nieuwe restaurantformule valt in de smaak bij gasten 

 

De bungalowvakantie is ook deze zomer onverminderd populair, niet alleen onder Nederlanders, maar ook in toenemende mate bij Duitse en Belgische gasten. Jaarlijks ontvangt Landal GreenParks meer dan 2,5 miljoen gasten op de parken. Waren traditioneel de activiteiten wandelen en fietsen het polulairst onder gasten, in de top 3 van meest ondernomen activiteiten tijdens een verblijf staan nu een wandeling maken, uit eten gaan en zwemmen, zo blijkt uit onderzoek onder de eigen gasten van Landal GreenParks.

Voor 80,3% van de gasten is het maken van een wandeling over het strand, door de bossen of in de bergen de meest populaire activiteit, vrijwel op de voet gevolgd door uit eten gaan in een restaurant (76,5%). Bij 62,3% van alle gasten scoort zwemmen het hoogst, maar gemeten onder de doelgroep ‘gezin met kinderen’ stijgt deze score naar 89,2%. Deze groep gaat vaker zwemmen, bowlen, midgetgolfen en naar een pretpark dan gemiddeld, maar fietsen scoort in deze doelgroep met 32,8% juist minder dan het gemiddelde van de Landal-gasten, waar fietsen 40,4% scoort.

 

Actief en bezig versus rust en ontspanning

Opvallend is, dat 55,3% van de gasten aangeeft vooral voor rust en ontspanning te komen, tegen 20,6% die kiest voor actief bezig zijn. Daarbij geeft bijna een kwart (24,1%) aan dat het hen niet uitmaakt. Wie denkt dat het met name de gezinnen met kinderen zijn die actief bezig willen zijn heeft het mis, ook hier scoren rust en ontspanning met 49,6% het hoogst. Bij stellen zonder kinderen kiest 64,2% voor rust en ontspanning.

 

Investeringen in gastbeleving en kwaliteitsverbetering

Eerder dit jaar maakte Landal bekend de komende jaren samen met haar partners 300 miljoen euro te investeren in verdere nieuwbouw en uitbreiding op bestaande parken, nieuwe parken en het verduurzamen van bestaande parken. Bovendien steekt het bedrijf 197 miljoen euro in kwaliteitsverbeteringen, uitbreidingen en nieuwbouw op bestaande parken, waarvan een aantal vernieuwingen al voor de start van dit hoogseizoen is geïntroduceerd, zoals op Landal Port Greve, Landal De Vers, Landal Katschberg en Landal Mont Royal.

 

Meer keus op meer bestemmingen

“We kunnen onze gasten nog meer keus bieden, op meer bestemmingen, in mooiere en meer luxe accommodaties en betere faciliteiten in een groene natuur. Dat zien we terug in de waardering van onze gasten en in hun activiteiten op en in de omgeving van onze parken,” aldus Erik van Essen, commercieel directeur van Landal GreenParks.

 

Nieuwe restaurants vallen in de smaak

De afgelopen twee jaar heeft Landal op diverse parken in Nederland en Duitsland een brasserie-formule ingevoerd en op andere parken de menukeuze aangepast aan de wensen van de gast naar gezonder en natuurlijk samen eten en drinken. Gasten waarderen de glutenvrije kaart, bestellen vaker vegetarische gerechten en proberen de typische streekgerechten van de regio uit, of delen met familie of vrienden een grote plank met verschillende voorgerechten. De diverse regionale bieren zijn populair, vooral in combinatie met een bezoek aan de plaatselijke brouwer. Ook de foodworkshops, waarbij men zelf chocola of appelmoes maakt, appeltaart of pizza’s bakt, zijn in trek. Nieuw is Bollo’s Moestuin, een kinderbuffet met leuke en gezonde gerechten en drankjes.

Gasten maken tijdens hun verblijf niet alleen vaker gebruik van de restaurants (gemiddeld eens per twee dagen, plus minimaal een keer naar de snackbar), maar ook op andere momenten dan alleen’s avonds. De workshops en het huisgemaakt en lokaal gebak trekken de hele dag gasten, ook in toenemende mate van buiten het park.

 

Zelf tappen en zelf scheppen in de ParkShops

In veel ParkShops kunnen gasten producten zoals zuivel, cereals, wijn, noten en hagelslag zelf tappen en scheppen. Dat is niet alleen leuk, maar er zit ook een duurzaamheidsaspect aan: minder verspilling en minder verpakkingen. Bovendien is er een uitgebreid aanbod aan streekproducten en verantwoord vlees en vis. Kinderen hebben een eigen winkelroute, ze volgen de Bollo berenpoten op de vloer en worden onderweg uitgenodigd om hapjes te proeven.

 

Faciliteiten en activiteiten

Zo werden op diverse parken nieuwe en/of verbeterde faciliteiten toegevoegd als Adventure Golf, Sport Arena’s, minigolfbanen, airtrampolines, speel- en dierenweides en klimbomen. Ook werden tal van begeleide activiteiten uitgebreid of vernieuwd, zoals Bollo´s Picknick, Bij het vuur, Modderfestijn, de Natuur Ontdekbox en het Verkoelend watergevecht. 

 

Ontdek wat groen kan doen

Uit het onderzoek onder de eigen gasten blijkt verder dat zowel Belgen, Duitsers, Denen als Nederlanders de natuurlijke ligging, het groene karakter, de kwaliteit van de accommodaties en de gastvriendelijkheid op de parken de belangrijkste onderscheidende kernmerken vinden ten opzichte van andere aanbieders. In haar campagne stimuleert Landal GreenParks gasten om de verhalen over hun ervaringen midden in de natuur te delen onder het motto: ‘Met welke verhalen kom jij thuis? Ontdek wat groen kan doen.’
 

 

Bron: Landal GreenParks

Naar het overzicht